Sociale huurwoning
Woningen met een netto maandhuur lager dan noemen we sociale huurwoningen. Iedere gemeente of regio heeft een centrale organisatie die de inschrijving van woningzoekenden verzorgt, het actuele woningaanbod publiceert en regelt dat de verdeling van de woningen volgens gemaakte afspraken verloopt.
Een woning bezichtigen
Vaak reageren meerdere woningzoekenden op een woning. Niet iedereen ontvangt een uitnodiging om de woning te bezichtigen. We kijken wie de langste inschrijfduur hebben. Deze mensen nodigen we, per mail of telefoon, uit voor een bezichtiging. Bij deze uitnodiging ontvangt u ook informatie over de documenten die we op de dag van de bezichtiging van u nodig hebben.
Veelgestelde vragen
Sociale huurwoningen zijn niet voor iedereen beschikbaar. De overheid verbindt hier voorwaarden aan. Onder andere over de hoogte van uw inkomen.
In sommige gemeenten heeft u een huisvestingsvergunning nodig om een sociale huurwoning te huren. Deze kunt u zelf aanvragen bij uw gemeente.
De voorwaarden, procedure en kosten voor het aanvragen van een urgentieverklaring verschillen per gemeente. Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie.
Corporaties moeten zorgen dat de juiste woning bij de juiste huurder terecht komt. De regels voor passend toewijzen voorkomen dat mensen met een laag inkomen in te dure woningen gaan wonen.
Wij doen ons best om, samen met de diverse woonnetten, het zoeken en vinden van een woning voor u zo goed mogelijk te laten verlopen. Maar toch kan het gebeuren dat u vindt dat er een fout gemaakt is en dat u daardoor benadeeld bent. U kunt dan een klacht indienen.
Voor de regio Haaglanden kunt u voor het indienen van een klacht kijken op:
Regionale Klachtencommissie Woonruimteverdeling Haaglanden
Voor de overige regio's waar sociale huurwoningen van Stedelink op worden aangeboden, kunt u voor het indienen van een klacht kijken op de betreffende regionale website.